Uniform

Iedereen draagt steeds het scoutsuniform. Met het dragen van het uniform toon je dat je scout of gids bent en verwijs je naar de waarden van de beweging. Het uniform geeft leden en leiding de mogelijkheid om hun verbondenheid te tonen en laat toch ruimte voor een persoonlijke touch. Waarom is een uniform nu zo belangrijk en wat zien we dan wel en niet als een uniform? Hieronder wordt duidelijk uitgelegd wat wij binnen scouts Boortmeerbeek hieronder verstaan.

Waarom dragen we een uniform?

Iedereen is het er over eens: in onze scouts is het absoluut nodig dat we een uniform dragen, maar waarom? Het uniform is kenmerkend voor de scouts, en we zijn er fier op om via het uniform aan de buitenwereld te kunne tonen dat we hier deel van uit maken. Doordat iedereen hetzelfde draagt, wordt er met het uniform veel eenheid gecreëerd binnen de groep, en dit zorgt dan voor een goede groepssfeer en groepsgevoel. Iedereen draagt hetzelfde dus niemand wordt uitgesloten. En natuurlijk is het uniform ook gewoon de perfecte speelkledij om op zondag eens goed te kunnen ravotten.

Wat verstaan we dan onder ‘uniform’?

Wat wij als uniform willen zien kunnen we samenvatten in 5 belangrijke basisregels:

1. De groepsdas is een heel belangrijk basisstuk: deze wordt dan ook altijd ongeacht de omstandigheden gedragen. Wanneer we ’s avonds op weg zijn, zorgen we ervoor dat de reflecterende boord naar buiten gedraaid is.

2. Het bovenste uniformstuk, dat dus het meest zichtbaar is, is altijd een officieel uniformstuk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Meestal is dit het beige uniformhemd, daarnaast kan je ook gewoon enkel je groene scouts T-shirt/ jaarthema T-shirt aandoen (of beide samen zijn nog het beste).

De truien van scouts Boortmeerbeek zelf (jintrui, leidingstrui, scoutstrui met naam op,…) beschouwen we niet als een officieel uniformstuk van SGV en kunnen dus alleen wanneer je je scoutshemd hier over aandoet

3. Wat we onder het officieel uniformstuk dragen is minder van belang en maakt niet veel uit, zolang het maar niet al te hard opvalt. Concreet zijn alle T-shirts, pulls, swaeters,… toegelaten op voorwaarde dat ze geen ophefmakende, aanstootgevende of uitgesproken boodschappen of afbeeldingen bevatten.

4. Voor het onderstuk verplichten we geen scoutsbroek of -rok, al raden we het wel aan natuurlijk. We vragen wel dat iedereen een rok, korte of lange broek draagt in scouts/herfstkleuren (alles wat gaat van groen tot beige tot bruin). Felle kleuren, opvallende prints en motieven zijn niet toegelaten. Panty’s kunnen alleen wanneer er ook een rok boven gedragen wordt.

5. Tot slot zijn er enkele kledingstukken waarvan we vinden dat deze niet onder de noemer van een scoutsuniform kunnen vallen. Deze zijn dan ook nooit toegelaten. Het gaat om: zwem- en sportshortjes, trainings- en joggingsbroeken, hotpants, polo’s en hemdjes, (dure) merkkledij, onesies andere dan de giveronesie,…

Voor wie zijn deze afspraken?

Deze richtlijnen zijn er voor alle leden en leiding en dienen dan ook door iedereen nageleefd te worden. Enkel voor kapoenen is de 2de basisregel niet verplicht: zij hoeven geen uniformhemd te hebben, voor de andere leden wel.

Het uniform dragen is een collectief engagement en dus ook een collectieve verantwoordelijkheid. Dat betekent dat we elkaar op een vriendelijke en open manier steeds kunnen aanspreken wanneer een regel niet gevolgd wordt. De leiding zal er op toekijken dat de leden de afspraken volgen, de groepsleiding zal erop toekijken dat de leiding zich hier aan houdt.

Waar kan ik aan uniformstukken geraken?

Groepsdas

De groepsdas kost 14 euro per stuk en is enkel te koop bij de groepsleiding, voor of na de scoutsvergaderingen op zondag. Gelieve gepast geld mee te nemen. Zorg dat steeds ook de naam duidelijk op de das (en andere uniformstukken) vermeld is, want deze kunnen soms al eens verloren geraken tijdens de activiteiten en zo kunnen wij deze terugbezorgen.

Nieuwe uniformstukken

Nieuwe uniformstukken zijn te koop in de Hopper in Leuven (de scoutswinkel).

Adres: Diestevest 92A, 3000 Leuven. Klik hier voor de openingsuren.

Op de website van de Hopper-winkels kan u het volledige winkelaanbod en de prijzen bekijken.

Naast uniformstukken verkoopt Hopper ook kampeermateriaal, groepsuitrusting, boeken en (scouts)publicaties, handige scoutsgadgets en nog veel meer.

Tweedehands uniformstukken

Wij organiseren jaarlijks een (beperkte) tweedehandsuniformverkoop. Hiervoor doen we aan iedereen een warme oproep om bij oude uniformstukken die te klein zijn geworden, maar nog wel in goede staat zijn, in te leveren op de scouts. Opgelet: graag enkel de officiële uniformstukken die ook in de scoutswinkel te koop zijn (hemden, groene t-shirten, broeken en rokken). U krijgt er zelfs nog een kleine cent voor terug ( 5 euro per stuk, 2,50 euro per t-shirt).

Wilt u graag een tweedehands uniformstuk kopen, dan kan u hier op de scouts steeds naar vragen bij de groepsleiding.

Voor de tweedehands uniformstukken vragen we 10 euro (5 euro per t-shirt). Hier vindt u een overzicht van onze prijzen.